De Opel Manta – Geschiedenis

Opel Manta A

De Manta A stamt eigenlijk af uit een reeks ontwikkelingen van de Kadett-Olympia die er kwamen als reactie op de vraag naar meer sportievere familiewagens eind jaren 60.
Het coupe type had immers in de USA al verscheidene harten gestolen en was stillaan begonnen aan de verovering van Europa. Voorbeelden daarvan zijn de Mustang in 1965 en de Camaro in 1967. Bij Opel was men dan ook dus druk bezig met het uittekenen en ontwikkelen van een sportiever model voor de Europese markt. Reeds in 1966 werden de eerste designs gemaakt die de opvolger van de Kadett B moesten worden. Uiteindelijk ging de Kadett-Olympia daar de hoofdrol in spelen. De concurrentie zat echter ook niet stil en in 1969 kwam Ford als eerste op de Europese markt met een familie-coupe onder de vorm van de Capri. Geen afkooksel van een reeds bestaand model, maar een volledig nieuw ontworpen design en dat sloeg enorm aan bij het publiek. Zo goed zelfs dat er al snel een hype ontstond rond de wagen: het Capri-effect was geboren. Opel kon dit niet laten gebeuren. Zij waren immers al lang voor Ford bezig met het familie-coupe concept. Alhoewel de Olympia praktisch klaar was, werd er bij Opel gekozen om ook voor een compleet nieuwe wagen met een eigen lijn en filosofie te kiezen. Na een grondige markanalyse werd er beslist om een wagen op de markt te brengen die meer het sportief-technische naar voor bracht dan de familie wagen. Het kopers-publiek werd immers steeds jonger en bleek steeds meer warm te lopen voor de coupes. Als reactie op het succes van de Ford Capri lanceert Opel dan uiteindelijk op 16 september 1970 de Opel Manta A. In heel Europa zal de Manta beschikbaar worden op 25 september 1970. Naar buiten toe word de Manta als echte “Capri-killer” gepromoot. Toch heeft Opel nooit echt zware versies officieel uitgebracht. Dit in tegenstelling tot Ford waar het topmodel van de Capri een 2,6 V6 onder de motorkap had. Bij Opel moest men zich te vrede stellen met de GT/E 1900. Toch kon de Manta tov van de lagere varianten van de Capri meer dan zijn mannetje staan. Zo zou de GT/E met zijn 0 tot 100 in 10,8 seconden, de op papier sterkere Capri V6 2,3l achter zich laten. En ook wat de prijs betrof lag deze iets lager dan de concurent. Om aan de vraag van de klant te kunnen blijven voldoen werden er tussen 1970 en 1975 nog verschillende varianten geproduceerd van de Manta. De bekendste is wellicht de GT/E, met zijn typische striping en mat zwarte motorkap, en de mooiste en zeldzaamste is dan weer de Black Magic reeks die het Manta A tijdperk afsloot in augustus 1975 en waarvan er ongeveer 850 stuks van de band gerold zijn. Naast de massa productie series werden er ook nog een aantal prototypes gebouwd, met vooral de autosport als doel. Zo was werd er een zes-cilinder gebouwd, waarvan er 3 verschillende versies zijn ontwikkeld. Om Ford definitief de kop te kunnen indrukken, kwam er in 1971 een antwoord op de Capri V6. De firma Trans-Europe-Express bouwde een 140Pk sterke 2,8l in de Manta en de TE2800 was geboren. Door de hoge prijs bleef het echter bij prototypes. Van de TE2800 werden er 79 gemaakt waarvan er vandaag nog steeds gebruikt worden in de rally sport. De zeldzaamste Manta A is de Manta Turbo. 10 stuks werden door de Engelse firma Turbo-May ontwikkeld, waarvan er slechts 3 werden vrijgegeven voor tests. Heden is er geen originele Manta Turbo bekend die in het bezit zou zijn van prive personen. In totaal werden er 498.553 Opel Manta A geproduceerd.